maandag 6 oktober 2014

(Laat) verslag over HET naaiweekend

Ik weet het, ik kom er nogal laat mee af... 
Maar uitstel is geen afstel, dus hier volgt het verslag van een heerlijk naaiweekend (enfin, van een heerlijke vrijdagavond en zaterdag)

Op vrijdag 26 september trokken ons mama en ik richting Spa voor het naaiweekend van Femma, georganiseerd door Katrien en Lobke (van Leuke Wereld).
We reden een stukje verkeerd, maar eigenlijk was dat een geluk bij een ongeluk, want op die manier konden we een heel stuk file overslaan...
Rond half 7 kwamen we aan bij domein Solcress in Spa.
We konden bijna onmiddellijk aanschuiven aan het avondmaal.
Daarna was het tijd voor de workshopavond.
Stonden op de planning:

* Stoffenverkoop van Liesellove, die ik nu ook een keertje in het echt kon ontmoeten...
Ik nam daar twee stofjes mee die later dat weekend al werden omgetoverd tot twee cirkelsjaals voor de kids.


* Een workshop van Juffrouw Jupiter, waar we aangenaam verrast waren dat we zoveel juweeltjes mochten maken en waar we nog aangenamer verrast waren toen bleek dat dat allemaal in de prijs was inbegrepen! Een zalige madam, die juffrouw Jupiter! Vlotte babbel, heldere uitleg met hier en daar een kwinkslag; zo heb ik het graag...

Ik kocht nog een paar hang-oorbellen die ik al aan de oren van Katrien mocht bewonderen,
ik was er op slag verliefd op (rechtsonder op de foto).
  
 * en dan was er ook nog de workshop 'Cirkelsjaal maken', maar die liet ik aan mij voorbijgaan; ik had al eerder cirkelsjaals gemaakt en besliste om deze avond de kans te geven aan anderen... (Ik maakte dus op zaterdagavond gewoon nog twee cirkelsjaals 'in de rapte')

's Anderendaags waren er verschillende opties:
- er waren twee workshops voor beginners: een clutch en een rokje met boordstof. Je kan daarvan leuke foto's vinden op de blog van Femma.
- voor de gevorderden was er de keuze: ofwel een project uit Het Grote Naaiboek van Femma, ofwel een vrij naaicafé. Ik koos voor een combinatie van beide.

Eerst maakte ik de Heerlijke retrojurk het HGN in een stofje dat ik op de markt van Maastricht kocht aan 3 euro per meter...




Achteraan deed ik een poging om de cirkels te laten doorlopen. 
En grrrrrr... bij het overlocken op het laatste moment sneed dat duivelse mes toch geen stuk uit mijn stof zeker! Geen stof meer over om opnieuw te knippen... Dan maar met een stukje zwarte vlieseline, maar het resultaat is nog niet perfect. Ik zal nog wat moeten 'retoucheren'. In 't vervolg overlock ik alle naden EERST en niet nadat alles in elkaar zit!

Maar ik ben wel content van dit kleedje. Ik maakte een combinatie van verschillende maten en moest uiteindelijk maar een klein stukje meer instikken om het beter te doen passen. Dat patroontje gaat hier nog gebruikt worden...

Vervolgens begon ik aan een kleedje voor Line: het schoolmeisjesjurkje uit datzelfde boek.
Line draagt momenteel maat 104-110 en ik maakte een 116 voor komende zomer. Bij thuiskomst bleek dat het kleedje maar nipt past, dus duimen we hier nog voor enkele mooie dagen zodat het nog eventjes kan gedragen worden.




De stof van dit kleedje is van Soft Cactus, gecombineerd met knoopjes van de LMV-beurs en paspel van Veritas.
Stofjes van Soft Cactus zijn uitermate geschikte voor zo'n luchtig kleedje: het valt echt heel mooi en soepel, maar de aan-foto's moet ik jullie onthouden, want dochterlief ligt al lang in bed...

Toen dat kleedje ook klaar was, begon ik nog aan een Lotta-jurkje met het gewonnen stofje van Compagnie M.
Plan was eerst om 's avonds naar de Thermen van Spa te gaan, maar toen bleek dat er veel medenaaisters door wilden werken, besliste ik ook om voor de Lotta te gaan... Hoe vaak krijg je de kans om zo lang aan een stuk te naaien? Juist ja... Dus de keuze was snel gemaakt.




Een heerlijk en makkelijk patroontje van een kleedje dat supermooi valt en al bij al op anderhalf uur in elkaar zat.
Opnieuw: zo zullen er nog volgen!
De knoopjes zijn van Veritas, de voeringstof komt van de mama.

Mijn mama was ook mee op weekend en naaide voor dochterlief nóg een kleedje: het winterjurkje uit Het Grote Naaiboek.
Dat stofje komt ook van de La Maison Victor-beurs en zowel ons mama als ik waren daardoor geïntrigeerd. We weten eigenlijk nog altijd niet wat voor soort het is en op het naaiweekend konden ze ons ook niet verder helpen.
Het is een lekker warm winterstofje, voelt aan als fijne ribfluweel, maar zonder de 'rib' en er zit een comfortabele stretch in...



De paspel is zelfgemaakt met hetzelfde stofje als de Lotta-voering.

En dan de grote vraag: en wat kreeg Lenn? Wel... het ventje (ocharme) kreeg geen kleerkastuitbreiding. Ons mama was voorzien op een hemdje voor hem, maar wat bleek? De kraag (alles was al voorgeknipt) was ergens verloren gegaan en niet te vinden. Dus kon het niet afgewerkt worden. Ik had geen zin in nog een hemd, dus besliste ik om voor de cirkelsjaal te gaan (en dan ook maar eentje voor Line).
Toen we thuiskwamen en ik vroeg hem: 'En vind je hem leuk?' was het antwoord simpelweg: 'Nee, mama, echt niet...' 
*Zucht*

En toen zat de dag erop. Lobke en Katrien moesten ons echt wegsleuren van onze naaimachines of we zaten daar 's anderendaags nog, denk ik. Maar genoeg was genoeg en we placeerden ons in de bar:


De rommelmarkt op zondagochtend hebben we spijtig genoeg niet meer kunnen meemaken, maar ik heb hier en daar al geruchten opgevangen over een nieuw naaiweekend in 2015 en dan ben ik er opnieuw bij!

Het was zàlig...

4 opmerkingen:

  1. Al is het verslagje een beetje later het is wel top geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is duidelijk dat jullie een heel fijn weekend hadden, zo jammer dat het met een domper moest eindigen...
    Je hebt echt prachtige kleedjes gemaakt, een schoon collectie bij elkaar!
    Die juweeltjes lijken me ook echt tof om eens te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk verslagje over een geweldig weekend!
    Tot volgend jaar!

    Groetjes
    Tina

    PS: mooie stofjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai! Je hebt flink je best gedaan... Mooie juweeltjes ook. Ik denk dat ik er ook enkele afgewerkte zal moeten weggeven, want volgens mij ziet niet iedereen het zitten om alleen thuis aan de slag te gaan. Wordt dus vervolgd...

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest. Ik ben benieuwd naar reacties...